12.7.09

Tukivuorisaarilla

Terveisiä täältä Nisiroksen Paloin satamakylästä. Tähän aallonmurtajalle kuuluu silloin tällöin rantaan kaatuvien maininkien vaimea jyly mutta itse kylän rannan tavernasta raikaa paikallisten hääjuhlien musiikki. Haitarinsoittoa, viulunsoittoa ja laulua. Juhlat jatkuvat ilmeisen pitkään. Muuten satama on lauantaista huolimatta oudon rauhallinen.

Tänne Nisisokselle seilattiin Santorinilta Astypalean kautta. Santoriniin kuului pakollinen käynti Firassa eli saaren pääkaupungissa joka sijaitsee tämän eriskummallisen mereen suurin osin hajonneen tulivuorisaaren ulkoseinämän kraaterinpuoleisen jyrkänteen reunalla kuin valmiina vajoamaan mereen niin kuin suurin osa saaresta on tehnyt vuosituhansien aikana tulivuorenpurkausten ja maanjäristysten seurauksena. Nykyinen Fira on kuitenkin äärimmäisen kaunis Kreikkalaisen arkkitehtuurin taidonnäyte lukuisine kirkkoineen, hotelleineen ja ravintoloineen, jotka taidokkaasti reunustavat kraaterin reunaa jättäen kuitenkin monitahoisesti polveilevan kävelytiestön rakennusten välille mahdollistaen turistien enemmän kuin suuren mahdollisuuden eksyä ryhmästään. Onneksi olimme jo Patmokselta ostaneet porukan miespuoliselle väestölle paikallisen tyylin mukaiset heinähatut jotka erottuivat Firan kauaskantoisilla poluilla satojen metrien päähän jolloin ekrymisen vaaraa ei ollut. Kun nestetankkaustakin tajuttiin nauttia paikallisten kioskien ja kauppojen Mythos-valikoimasta niin ei Firaan tutustuminen muodustunut kenellekään ylivoimaiseksi 38 asteen helteestä huolimatta.

Saareen tutustumiseen riitti 1 päivä jonka jälleen saaren lisäksi jätimme hyvästit miehistöömme kuuluneelle Pecelle (ceellä). Vain viikon lomalaisena hänen epäkiitollisena tehtävänään oli hankkiutua tuolla täällä niin tavanomaisella matkustusmuodolla lauttojen kanssa Santorinilta Naxoksen kautta Samokselle muun porukan jatkaessa purjehtimalla Astypalealle. Kävimme vielä purjehduksen aluksi tipauttamassa Pecen passin hänelle saaren kaakkoisrannikon uimarannalle josta jatkoimme itään kohti Astypaleaa.

Astypalealle pyrkimiseen menikin koko päivä ja saavuimme vasta illan suussa valitsemaamme ankkuroitumis lahteen joka muistutti lähinnä sisäjärveä. Päätimme ankkuroitua rannalla näkyneen tavernan edustalle mutta tavernan emännän kreikan kielisistä huudoista rohkaistuneina vedinme kyljen kiinni laituriin vaikkemme olleet ymmärtäneet emännän kreikankielisista huudoista mitään. Elekieli toimii usein kuitenkin näissä tapauksissa huomattavasti puhetta paremmin. Taverna osoittautui myös erinomaiseksi ruokapaikaksi,

Seuraavana aamuna jatkoimme seikkailuamme kohti itää ja Nisirosta. Ennen matkaan lähtöä saimme kuitenkin ihastella veneemme viereen istuutuneen kalastajan verkonkorjaustaitoja sekä verkonkorjauslaulua. Meidän piti kuitenkin jättää verkon korjaus ja saaren rannalta otimme pitkän lähes 40 nm halssin länteen kohti Nisirosta jonka kalastajasatama saavuimme sopivasti ennen auringon laskua. http://maps.google.com/maps?q=Nisiros@36+37+10,27+10+16&t=k&z=12